
Asian Journal of Latin American Studies (2012) Vol. 25 No. 2: 27-53

The Chávez Government and the Battle 
Over the Media in Venezuela

Mark Dinneen*1

University of Southampton, United Kingdom

Dinneen, Mark (2012) “The Chávez Government and the Battle Over the Media 
in Venezuela”

ABSTRACT

This article examines the extraordinary conflict between government 
and corporate media in Venezuela over the past twelve years, in the light 
of on-going, world-wide debate about media power and media reform. 
It discusses the extreme abuse of corporate media power that has 
occurred in Venezuela and evaluates the response of the Chávez regime 
to it. The regime has echoed many of the key points made by radical 
media theorists and reformers, and has sought to put into practice 
proposals that they have put forward with very mixed results. The 
government’s enactment of regulatory legislation and its extensive 
expansion of state-controlled media are understandable but 
controversial policies; however, it has also laid the basis for the 
development of new participatory community media and social media, 
which this article argues offer real opportunities for a significant 
democratization of information and communication in Venezuela.

Key Words: Venezuela, media, media democracy, media regulation, 
alternative media, Chávez government

INTRODUCTION

Although conflicts between government and the press have been common 
in Venezuela, the present conflict between the commercial media and 
the Chávez regime is unprecedented in a number of ways. Firstly, none 
of the previous conflicts has been as intense. Over the last twelve years 
approximately, it has resulted in a considerable degree of violence, with 

 * Mark Dinneen is lecturer in Latin American Studies of University of Southampton, 
UK (Email: mad@soton.ac.uk).



28❙ AJLAS Vol. 25 No. 2

many serious physical assaults made against journalists, both pro-Chávez 
and anti-Chávez, in addition to attacks on media offices and installations. 
Secondly, the political consequences that the conflict has had are 
unprecedented. The opposition of the large majority of the privately owned 
media to the Chávez government culminated in their active involvement 
in a coup against it, which in turn has led the government to develop 
radical new policies towards the media. Thirdly, the conflict has generated 
a debate about the role played by the Venezuelan media that has been 
far more extensive and heated than any previous discussions of the issue. 
In particular, within the context of the political polarization now so evident 
within Venezuela, many politicians, journalists and academics have become 
increasingly concerned with the question of how a balance can be achieved 
between, on the one hand, media freedom and on the other, social 
responsibility on the part of the media.

As Venezuela’s privately owned media steadily grew in economic power 
and influence in the latter part of the twentieth century, aided by deregulation, 
a limited number of corporations came to dominate the market. This 
was most notable in broadcasting. As in most parts of Latin America, 
it was the commercial model promoted by the United States that prevailed 
as broadcasting was developed in the country, and the concept of public 
service broadcasting made very limited impact. Many years before Chávez 
came to power, certain politicians, media critics and groups such as church 
organizations had frequently challenged the large media companies, accusing 
them of being too obsessed with profit, interested only in increasing 
their ratings and advertising revenue, and neglecting their role as vehicles 
for information and education. 

Many of Venezuela’s print media and broadcasting corporations are 
family based businesses that expanded rapidly in the second half of the 
last century. The result was an increased concentration of media ownership, 
a common phenomenon in Latin America that has led some critics to 
warn of the dangers likely to result, such as a limiting of the range of 
views and values diffused (Waisbord 2002). In Venezuela, television was 
long dominated by what Eva Golinger describes as ‘an oligopoly of two 
families’: the huge Cisneros group, which in addition to the television 
channel Venevisión, owns dozens of other media channels worldwide and 
diverse interests in food production and distribution, retail stores, sport 
and entertainment, and the Bottome and Granier group, which owns 
another major television channel, Radio Caracas Televisión, and the radio 
station, Radio Caracas Radio (Golinger 2004, 5). These and a limited number 
of other media concerns became inextricably linked to other business 



The Chávez Government and the Battle Over the Media in Venezuela ❙29

sectors, and their growing economic strength enabled them to become 
powerful political lobbyists. In the old populist bipartite political system 
that preceded Chavez’s assumption of power, the so-called Punto Fijo 
system, a modus viviendi was established between the two major political 
parties and the media corporations, by which the latter gave their support 
to the bipartite system in return for unregulated operation of their businesses, 
substantial revenue from diffusing government publicity and increased 
political influence (Teodoro Petkoff, cited in Botía 2007, 306). What Earle 
Herrera describes as a ‘perverse symbiosis’ resulted from the tightening 
relationship between media power and political power (2008, 13). That 
tacit pact lasted well over twenty years, with some media moguls and 
managers even gaining seats in the National Congress and on municipal 
councils. By the 1990s, however, with the economy in decline, the Punto 
Fijo system disintegrating and the State no longer able to offer the same 
concessions as before, including lucrative government announcements 
and publicity, the commercial media became increasingly hostile towards 
government, denouncing what it saw as economic incompetence and 
corruption. It confirmed itself as a powerful political actor, able to act 
with a high degree of autonomy in terms of political activity.

In the course of the 1980s and 90s, income inequalities had increased 
steadily in Venezuela. Statistics indicate that poverty increased from 17.65% 
of the population in 1980 to 48.33% in 1997, and, for the same dates, 
those living in extreme poverty rose from 9.06% to 27.66% (Cannon 
2009, 35-36). Those expanding poorer economic sectors have provided 
Chávez with the bedrock of his support since his first election victory 
up to the present. The fact that their opinions, values and aspirations 
have rarely been represented in Venezuela’s mainstream commercial media 
has given strong momentum to the creation of alternative, community-based 
media outlets. 

Soon after Chávez’s Presidential election victory in December 1998, 
it became clear that instead of the limited reforms some sectors of the 
opposition had hoped for, he was intent on a far more radical agenda, 
that would mean the dismantling of the old system and the removal 
from power of the old elite. Given that that elite controlled most of 
the mass media it is not surprising that they should use it as a major 
weapon to protect their economic and political interests in the wake of 
the rapid changes that threatened them. In fact, the media became 
increasingly important to the opposition elite as Chávez consolidated his 
control over state institutions and its other bases of power were eroded 
as a result. The media was placed in the forefront of the frustrated attempts 



30❙ AJLAS Vol. 25 No. 2

to remove Chávez by unconstitutional means in 2002 and 2003. In response, 
the government made the development of a new media strategy a major 
priority, to be focused on new regulatory laws and the creation of 
pro-government media outlets, which has predictably produced increased 
accusations, both national and international, of government censorship 
and propagandism. 

There is no denying that the Chávez regime, broadly guided by a unique 
ideology that fuses various currents of radical national, Latin American 
and socialist thought, has changed all areas of life in Venezuela. Attacking 
the negative effects of neoliberal globalization, Chávez has used the country’s 
considerable oil revenues to fund radical economic and social changes, 
particularly aimed at benefitting the poor. As a result, there has been 
solid support for Chávez from the popular sectors, but increasing enmity 
from middle and upper classes that find their opportunities and aspirations 
undermined by the government’s political and economic reorientation. 
That polarization on class lines is clearly reflected in the bitterness of 
the mutual hostility between pro and anti-government media. Though 
fluctuating in intensity, the conflict between the regime and the commercial 
media has been a constant factor during the Chávez era, and it has given 
new urgency to discussions on the future of journalism in Venezuela, 
and how to ensure a democratic and pluralistic media.

THE WORLDWIDE DEBATE OVER MEDIA 
POWER

In recent years, mounting concern over the consequences of the increasing 
political and economic power of the corporate media has been manifested 
in different ways in various parts of the world. The media reform movement 
in the U.S., driven by organisations like Free Press, has campaigned strongly 
for radical change that can deliver greater democracy, pluralism and 
accountability in the media, and in the U.K. in 2011, following outrage 
over the revelation of extensive phone hacking used by tabloid journalists 
of the commercial media, and unethical relations between that media, 
the police and politicians, the government announced a public investigation 
into media conduct and ethics, to be carried out by the Leveson Inquiry. 
The long-dominant neo-liberal notion espoused by media barons that 
markets, competition and the quest for profit can best provide media 
of high quality and diversity is being increasingly contested in many countries. 
New debate has been generated over who controls the media and with 



The Chávez Government and the Battle Over the Media in Venezuela ❙31

what objectives, and such issues as to whether tighter media regulation 
is necessary, or the development of more non-commercial, independent 
media desirable. Nowhere are the issues related to media power more 
evident than in Venezuela, where, as one commentator on the commercial 
media asserts, ‘The recent developments […] constitute the most extreme 
case of media exercise of power in history’ (Golinger 2004, 4).

At the heart of the critique of the modern commercial media is concern 
about its undemocratic nature. As Nick Couldry (2001, 1) argues, the 
power of constructing reality is not evenly distributed, but in most societies 
is instead particularly heavily concentrated in media institutions, ‘so that 
inequalities of symbolic power take the primary form of media power’. 
He asserts that, as a result, the importance of alternative, participatory 
media practice in challenging centralised media power needs to be given 
greater recognition. For such theorists, the dominant corporate media 
serve the interests of powerful minority sectors whilst a diverse range 
of other voices, analyses and opinions are excluded. That exclusion is 
multiplied in societies of extreme social inequality, such as that of Venezuela 
in the 1990s, when a collapse in wage rates and increasing concentration 
of capital made it one of the world’s most unequal societies (Wilpert 
2007, 108). The lack of democracy in the media has been further exacerbated 
in many countries by the increased concentration of media ownership 
that has resulted from neoliberal deregulation of the industry over recent 
decades. Media moguls have justified that process by asserting that the 
minimization of government interference allows the businesses involved 
to operate more freely and efficiently, and respond more effectively to 
market demands. As a result huge corporations have increased their share 
of the market, but have argued that the neutrality of the market –with 
the need of the media to respond to the needs of its consumers– ensures 
that they will express a full range of values and views. If certain opinions 
are not expressed it means they do not have adequate backing to merit 
representation in the marketplace (Curran and Seaton 1992, 277). 
Furthermore, it is argued that new technologies constantly stimulate 
competition and diversity, to offset concentration of ownership. Competition 
in the free market and the freedom to publish and broadcast without 
state-imposed restrictions is thereby seen as the best guarantee of democracy 
and pluralism. That argument has been countered by theorists who point 
out that it conceals how ‘[…] capital is privileged in the seemingly open 
market and obscures the fact that the press tends to report and interpret 
the world in ways which are consonant with the interests of dominant 
groups’ (Curran and Seaton 1992, 278). For those who fervently campaign 



32❙ AJLAS Vol. 25 No. 2

for radical media reform, like Robert McChesney, the corporate media 
has become, to varied degrees worldwide, a significant ‘antidemocratic 
force’, characterised by ‘hypercommercialism and denigration of journalism 
and public service’ (1999, 2).

Some media critics like McChesney advocate that structural reform 
is necessary to break up the conglomerates, and ensure greater diversity 
of ownership, whilst others argue that tighter statutory regulation is better 
able to ensure socially responsible conduct by the media than self-regulation. 
For example, a statutory right of reply for those who believe they have 
been a victim of unfair or damaging treatment might compel journalists 
to take greater care with the accuracy of their reporting and the reliability 
of their sources. Regulation has provoked fierce opposition from many 
media owners and executives around the world, who view it as an attack 
on the media freedom that they, and numerous liberal media theorists, 
have long heralded as sacrosanct. Understanding media freedom to be 
virtually synonymous with freedom of speech, they argue that since it 
is essential to citizens’ rights and a healthy democracy, it must be protected 
from restrictions imposed by state regulation. As Judith Lichtenberg points 
out, however, that is a misleading argument. Unlike freedom of speech, 
freedom of the press has to be conditional ‘[…] on the degree to which 
it promotes certain values at the core of our interest in freedom of expression 
generally’ (Lichtenberg 2004, 174). If the media limits diversity and 
impoverishes public debate, its regulation may in fact serve to enhance 
freedom and democracy within it. Lichtenberg concurs with Curran and 
Seaton that many assume that ‘[...] press freedom is a property right’, 
and media proprietors have the right to manage their businesses as they 
see fit (Curran and Seaton 1992, 278). One result is that the interests 
of media owners may undermine the professional autonomy of journalism. 
The claim that media freedom is evidently a valuable public good is 
not as clear-cut as it may first appear. Lichtenberg concludes that, in 
the end, for freedom of expression to flourish, ‘[…] discussion, debate, 
diversity of ideas and sources of information […] multiplicity of voices’ 
are what are of prime importance, whilst, in comparison, the question 
of non-interference in the media on the part of the state is a secondary 
issue (2004, 181). 

Many of those now urging media reform argue for a recuperation of 
a public service ethos, with the establishment of publically owned or 
regulated non-commercial media that operates for the public good rather 
than for private profit. Though quite strong in some countries during 
the development of broadcasting, particularly in western Europe, it has 



The Chávez Government and the Battle Over the Media in Venezuela ❙33

been steadily eroded in recent decades. Private media concerns have attacked 
it for supposedly throttling the market and stifling the profit motive, 
and right-wing governments have regarded it as ideologically unsound. 
As Curran and Seaton point out, ‘[…] those who derided it often had 
a financial interest in weakening it, or, alternatively, disliked the political 
autonomy of broadcasting’ (1992, 296). In recent years however, momentum 
has been gained by the counterargument that the principle of public service 
can provide an antidote to the poor quality and culturally uniform 
programming and the politically conservative bias of commercial broadcasters. 
Independent of both corporate and government interests, public service 
broadcasting can offer trustworthy, balanced reporting of contentious issues, 
a forum for the exchange of diverse opinion and quality, and mixed 
programming to cater for different tastes and interests, including those 
of minorities. These are basic principles frequently identified as crucial 
for a socially responsible media, as first set out by the famous Hutchins 
Commission in the U.S. in 1947, which constituted the first major government 
attempt to address the ‘failure of the media to meet the needs of society’ 
(McQuail 2000, 148). The Commission was reacting to growing criticism 
at the time that the U.S. media was too driven by commercialism and 
characterised by political imbalance and monopoly tendencies (McQuail 
2000, 149), and it is that same criticism, now reinforced by the increased 
power of private media concerns, that has given the notion of social 
responsibility in the media renewed significance in recent years. McQuail 
points out that although the Hutchins Commission advocated that social 
responsibility should be maintained through media self-control rather than 
by government intervention, subsequent theorists have identified a clear 
role for government. In order to protect the freedom of citizens as a whole, 
it may need to act to combat flagrant abuses by the media, or to supplement 
existing media by creating alternative outlets (McQuail 2000, 149). 

In Venezuela, such has been the abuse of excessive media power that 
the Chávez government has taken urgent action to counteract it, and 
in doing so it has echoed the key arguments and proposals of radical 
media theorists and reformers outlined above. As will be seen, converting 
those proposals into practical action to regulate the media and create 
alternative outlets has proved highly controversial, and has produced very 
mixed outcomes, the negative and positive effects of which will be analysed 
in subsequent sections. 



34❙ AJLAS Vol. 25 No. 2

THE ROOTS AND INTENSIFICATION 
OF THE CONFLICT IN VENEZUELA

When Hugo Chávez campaigned for his first Presidential Election, in 
1998, the reaction of the commercial media was mixed. Though many 
media outlets were hostile to him from the outset, some were favorably 
disposed, such as the television company, Televen, and El Nacional, one 
of the major daily newspapers. However, the hostility of the private media 
notably intensified and widened as Chávez’s radical intentions became 
clear, and it abandoned its primary role as a means of social communication 
to prioritize political activity. With the traditional parties, Acción 
Democrática and COPEI, having lost not just power but also their credibility 
in the course of the 1990s, the media became the vanguard of opposition 
to the government, effectively supplanting those opposition parties. By 
2000, nine out of the ten major daily newspapers and all five big commercial 
television companies effectively formed an anti-Chávez bloc, collaborating 
between them in order to coordinate their campaign. Some of the TV 
companies, for example, exchanged film footage which they thought could 
be used for anti-government propaganda. Any effort by the major media 
outlets to represent diverse political opinion was abandoned, as was any 
attempt to separate the dissemination of information from editorial opinion. 
It ceased to be a space for meaningful communication and debate, to 
become a vehicle for conservative political interests. Some journalists, 
even some who did not support the Chávez government, objected to 
the strict editorial policy of their employers, such as not including any 
pro-Chávez opinion in their reports, and as a result some were sacked 
and effectively blacklisted from employment in the mainstream media. 
Not surprisingly, Chávez and other members of the government hit back 
with ferocious criticism of the media, and the conflict between government 
and media quickly escalated. 

A number of key moments in the intensification of the conflict can 
be identified. The first came in November 2001, when the government 
announced a package of 49 law-decrees, called the Ley Habitante, passed 
through the extraordinary powers conferred on government by law. Some 
of those laws, such as one opening the way for significant land reform 
and another restricting the fishing rights of large companies, were seen 
as a threat to the economic interests of business elites. The use of presidential 
powers of decree was controversial, but it was not unprecedented action, 
as previous Presidents had done likewise. The opposition media saw it 
as proof of the authoritarianism of the regime, attempting to carry out 



The Chávez Government and the Battle Over the Media in Venezuela ❙35

its program whilst bypassing public consultation, and from that moment, 
the vilification of Chávez as a tyrant who threatened democracy became 
a regular feature in the commercial media. Indeed, some media owners 
and editors openly claimed that impartiality in the media was no longer 
possible, and a combative media was needed to defend Venezuelan 
democracy (Díaz Rangel 2007, 160). 

A point of maximum tension was reached with the attempted coup 
of April 2002, which began as an anti-government march in Caracas, 
organized by opposition groups. A prominent role was played by the 
commercial media, which urged people to join the protest. It resulted 
in one of the most infamous moments in the history of the Latin American 
media. A counter demonstration was organized by Chávez supporters, 
and as the two sides confronted one another, shots were fired, resulting 
in nineteen fatalities and scores of people injured. That violence was 
reported in the media as government repression against peaceful opposition 
demonstrators, an accusation that served as justification for a coup. A 
group of military officers demanded that Chávez resign, arguing that the 
violence showed his government had lost legitimacy. It was later announced 
that Chávez had resigned and a provisional government was being formed. 
Only later did an alternative version emerge. It showed that many of 
those who had lost their lives were in fact Chávez supporters who had 
been fired upon by police under the command of the anti-Chavez mayor, 
Alfredo Peña, and that Chávez had not resigned but had been forcibly 
deposed. However, for over 48 hours the media continued to blatantly 
manipulate the news, insisting that the violence was entirely the responsibility 
of the government, and its removal had been justified. News of the huge 
popular mobilization in favor of Chávez that took place after the coup, 
demanding his restoration to office, was also suppressed in the mainstream 
media. It was simply not reported. Most Venezuelans found out about 
it by alternative means, such as satellite television, or via community 
radio stations. 

When Chávez was restored to the Presidency two days after the coup, 
the private media imposed a news blackout. The principal newspapers 
did not go to press that day, and the main TV channels broadcast cartoons 
and soap operas, avoiding news reports. The blackout, that denied the 
public access to crucial information about the dramatic political events, 
received international condemnation. The absurdity of the position of 
the corporate media was highlighted when, with Chávez in custody after 
the coup, the interim President, Pedro Carmona, immediately introduced 
a series of extremely repressive measures, including against the media. 



36❙ AJLAS Vol. 25 No. 2

He shut down pro-Chávez media outlets, including the state television 
channel, and raided studios of community radio stations. Carmona, the 
champion of most of the media, ended up repressing the media in ways 
that were far more severe than anyone in the Chávez government would 
ever have contemplated. 

Between December 2002 and January 2003, came another key moment 
in the conflict between the government and the media, when the opposition 
organized a general shutdown of the oil industry and some other areas 
of economic activity. It was essentially initiated by bosses and management, 
locking out workers to prevent them from working, but the media presented 
it as a general strike being carried out be discontented workers. For over 
2 months, virtually all the major newspapers, radio and TV channels 
gave priority to promoting this anti-government boycott, suspending normal 
programming and dropping normal content from newspapers. Even 
advertising on television channels was substituted by campaign material, 
with the owners stating that the gravity of the political crisis and the 
need to resolve it justified the loss of revenue (Botía 2007, 287). By 
late January 2003 the boycott was clearly waning and losing support, 
but a large part of the media insisted that the action would continue 
until Chávez was defeated. Their total commitment to their political 
objectives meant the dereliction of their responsibilities to wider society.

Events in Venezuela thereby provided an extreme example of the use 
of the media, in the words of one theorist, ‘[…] for control, for making 
propaganda and for managing and manipulating the social environment 
on behalf of the already powerful’ (McQuail 2000, 279). Its political role 
had reached the extent of helping to organize and promote a coup against 
a democratically elected government, which responded by launching a 
counter offensive, pointing towards measures that it would take to undermine 
the media’s scope for future political action. The language used by members 
of the government highlighted the intensifying antagonism. Chávez famously 
condemned the four main television channels –Venevisión, RCTV, Televen 
and Globovisión– which had all participated in the coup, as the ‘four horsemen 
of the apocalypse’, and his supporters started to speak of the need to 
fight the ‘media dictatorship’, borrowing the term coined by Ignacio Ramonet 
in reference to the enormous power exercised by the mass media in 
the reproduction of particular ideologies and the shaping of perceptions. 
Both government and corporate media saw themselves as engaged in 
a vital battle to defend their very different conceptions of democracy 
and democratic expression.



The Chávez Government and the Battle Over the Media in Venezuela ❙37

THE ONGOING DEBATE

The battle lines that were drawn during the acrimonious argument over 
the role of Venezuela’s media that erupted in the years following the 
dramatic events of 2002 and 2003 have largely shaped the continuing 
debate on the topic. On one side, the often repeated accusation that 
the Chávez regime is not ideologically committed to democracy and poses 
a threat to freedom of expression was summarized in a 2003 report 
produced by ‘Reporters Without Frontiers’, the international organization 
that campaigns for press freedom worldwide. Titled ‘Caught between 
an authoritarian president and an intolerant media’, it acknowledges the 
illegitimate action by the media but maintains that the Chávez government 
must take prime responsibility for a decline in press freedom. It argues 
that violence against commercial media staff and property were premeditated 
and carefully planned, with government complicity if not direct involvement, 
and that Chávez had abused his powers to restrict the media’s freedom 
of expression. The report specifically condemned Chávez’s excessive 
exploitation of his right to take over the air ways, on all TV channels, 
to make political broadcasts to the nation, and of introducing legislation 
that threaten the rights of the press, such as the introduction of foreign 
currency controls, which, it argued, could be used to prevent newspapers 
from importing newsprint. Similar arguments against the regime have 
been repeated many times in the intervening years. 

One of the clearest expressions of the counter position was provided 
by the writer Luis Britto García, in Venezuela: Investigation of Media which 
are Above All Suspicion (Venezuela: Investigación de unos medios por encima de 
toda sospecha), published in 2004. It is a very detailed examination of the 
media opposition to Chavez government, which accuses the media moguls 
of abandoning their social obligation to inform and communicate in order 
to prioritize their political objectives. Britto García cites many examples 
of how newspapers, radio stations and television channels suppressed 
important information and distorted news in order to undermine the 
credibility of the government. He mentions, for example, photos that 
were doctored, and information that was invented, such as a transcription 
of an interview supposedly held between Hugo Chávez and Fidel Castro, 
which was published in several newspapers but later proven to never 
have taken place.

The battle over the media in Venezuela has continued up to the present, 
but at a significantly lower level of intensity compared to 2002/2003. 
The change is largely explained by the weakened position of the commercial 



38❙ AJLAS Vol. 25 No. 2

media. Firstly, their credibility was badly damaged by their conduct during 
those years, and several polls taken have indicated how public trust in 
them has fallen in the last 10 years. Secondly, the new and at times 
intimidating regulatory legislation introduced by the government has curbed 
their political activity. Fear of falling foul of the new laws has obliged 
the opposition media to tone down their criticism. A clear indication 
of this is that Venevisión, previously vitriolic in its attacks on Chávez, 
significantly softened its line following negotiations between the company’s 
owner, Gustavo Cisneros, and Chávez in 2004. Accusations by rival media 
enterprises that Cisneros was seeking economic benefits from the 
accommodation reached with the government testify to the divisions 
amongst the once united private media concerns. Nevertheless, as the 
2012 presidential elections drew near, the media still gave a primary role 
to strident political campaigning, with both sides now seeking to take 
advantage. The anti-government media exploited speculation over Chávez’s 
serious health problems by asserting that they had given rise to doubts 
and low morale among his supporters, whilst elements of the expanded 
state media conducted a smear campaign against the opposition presidential 
candidate, Henrique Capriles Radonski. 

MEDIA LEGISLATION

The constitution that was promulgated under the Chávez regime in 
1999 established the basic principles concerning the rights and responsibilities 
of the Venezuelan media. Article 58, for example, confirms the right 
of citizens to accurate and objective information, which must be free 
and plural. Article 57 asserts the right of all citizens to express ideas 
freely and uncensored through any form of mass communication, but 
counterbalances that with reference to the responsibility that that carries 
with it. It states that all must assume responsibility for what they express, 
and cannot hide behind anonymity or convey messages that promote 
war, discrimination or religious intolerance. Article 108 makes reference 
to the duty of the media to ‘contribute to the formation of citizenship’. 
Although those principles are largely uncontentious, the government’s 
attempts to devise effective laws for enforcing them have generated highly 
charged and often acrimonious debate. The government and its supporters 
argue that past experience highlights the need to regulate the conduct 
of the media more effectively, to improve the quality and accuracy of 
the information it disseminates, extend public access to and participation 



The Chávez Government and the Battle Over the Media in Venezuela ❙39

in the media and to encourage social responsibility on the part of its 
owners and employees. The independent website ‘Venezuelanalysis.com’ 
regularly produces bulletins and articles supporting the measures taken 
by the government to meet those objectives. For their part, opponents 
and critics of the government accuse it of increasingly using legal measures 
to muzzle free expression. The most recent significant representation of 
that argument has been provided by Venezuelan sociologist, Óscar Lucien 
(2011), who interprets the government’s media laws as integral parts of 
an overall strategy to consolidate Chávez’s power by steadily restricting 
dissenting opinion and achieving media hegemony.

Lucien argues that even the first significant media legislation made 
by the government, the Organic Telecommunications Law (LOT), passed 
in 2000, before the coup prompted it to urgently rethink media policy, 
shows worrying tendencies. It asserts the right of the government to 
regulate the content transmitted by the media, and to suspend broadcasting 
of certain content if such action is deemed to be in the interest of national 
security or public order. It also declares that all media channels are obliged, 
when required, to broadcast speeches by the President and other government 
officials. For Lucien, the law shows the government’s clear intention of 
curbing opposition opinion in the media and reserving maximum space 
within it for its own propaganda, thereby contravening principles within 
the Constitution (2011, 33-36). He further argues that after the 2002 
coup the key objective of achieving government control over the media 
was given additional legal support through the so-called Ley Resorte of 
2004, or Law of Social Responsibility in Radio and Television (2011, 
37), which, building on the LOT, gives more details of the responsibilities 
required of programmers, particularly in terms of the content transmitted, 
and the sanctions that can be imposed for violations. The commercial 
media quickly labeled it the ‘gagging law’ (ley mordaza), arguing that the 
imposition of heavy penalties for the broadcasting of content considered 
to be irresponsible, on the grounds that it could incite hatred and violence 
or threaten public order, masked the intention of impeding criticism of 
the regime. They claimed that on the one hand, self-censorship would 
be generated among opposition media, whilst on the other they would 
also face sanctions if they failed to provide the required space for free 
government propaganda.

Of course many other countries regulate media content, stipulating, 
for example, the hours during which material of a sexual or violent nature 
can be transmitted, as the Ley Resorte does. In the United Kingdom the 
agency Ofcom oversees such regulation, as the Federal Communications 



40❙ AJLAS Vol. 25 No. 2

Commission does in the United Sates. In other contexts, most of the 
articles of the LOT and the Ley resorte would not face strong objections, 
but underlying the Venezuelan opposition’s intense hostility to them is 
their deep mistrust and fear of the objectives of a government they see 
as increasingly authoritarian. From such a perspective, all media policy 
drawn up by the Chávez regime is immediately viewed with intense suspicion. 
Critics therefore regard the 2010 reform of the Ley Resorte, essentially 
placing the internet under the same content controls as the broadcast 
media, as an intensification of government repression of free speech. 
Reforms made to the penal code in March 2005, tightening sanctions 
against defamation and libel in the media, drew a similar response from 
critics. For the government it was a natural response to the frequent 
personal attacks in the media, often unsubstantiated, on government officials 
and workers, attempting to afford them protection, but for opponents 
it was yet one more example of the regime seeking to silence legitimate 
criticism. 

This acrimonious argument over freedom of expression reached a new 
level of intensity in 2007, when the government refused to renew the 
broadcasting license of the popular TV channel, Radio Caracas Televisión 
(RCTV), on the grounds that, by being a major participant in the 2002 
coup and violating other broadcasting laws, it had forfeited its right to 
broadcast. The action immediately provoked a storm of protest both 
nationally and internationally. For many critics, it simply amounted to 
crude censorship. Marcel Granier, owner and president of RCTV, summed 
up those views when he commented at the time:

The actions against RCTV of President Chávez and his subordinates are 
in violation of the Venezuelan constitution, the American Declaration on 
Human Rights, and the Inter-American Democratic Charter. They are a 
clear example of abuse of power, and violate the rights to work of all 
those who work in the media industry, not to mention a violation of the 
freedom of thought and expression of millions who seek information and 
ideas of their own free choice. We are faced, in effect, with an aggressive 
campaign to extinguish all thought that differs from that which is officially 
dubbed ‘revolutionary’ (Granier 2007).

Granier makes allegations about governmental abuse of power whilst 
refusing to acknowledge the very obvious abuses of media power committed 
by RCTV and other commercial media outlets in 2002. The counter argument 
was lucidly presented by the American economist and writer, Mark Weisbrot, 
who dismissed the accusations of censorship and argued that RCTV’s 



The Chávez Government and the Battle Over the Media in Venezuela ❙41

leading role in antidemocratic activity meant that ‘such a station would 
not get a broadcast license in the U.S. or probably any democratic country’ 
(Weisbrot 2008). 

The government’s action against RCTV was certainly one of the most 
controversial decisions it has made. It carried risks for the government, 
for the station was well-known for highly popular programs, and polls 
taken indicated that a majority of citizens disapproved of the decision. 
Furthermore, RCTV was still able to broadcast via cable, and reports 
indicated that in 2009 its cable audience was larger than the audience 
of all the state controlled channels combined (Weisbrot 2009). As to 
what the action says about freedom of speech in Venezuela under Chávez, 
Gregory Wilpert astutely points out that it depends on whose freedom 
is being referred to. He argues that the non-renewal of the license does 
represent a curtailment of the freedom of the moguls who own most 
of the country’s broadcasting outlets, but if, as the government promised, 
RCTV were to be replaced by a ‘truly public television channel’, as opposed 
to another government station, ‘freedom of speech would be enhanced 
in Venezuela, not lessened’ (Wilpert 2007, 225). That channel, that quickly 
took over RCTV’s airwaves in 2007, is TVes, hailed as a public service 
broadcaster by the Telecommunications Minister of the time, Jesse Chacón. 
State-owned and funded, but legally independent, it is managed by a 
Foundation. It’s programs are wide ranging, including soap operas, sport 
and cultural events, both national and from overseas, though its stated 
objective is to promote nationally produced programming that focuses 
on Venezuelan society and culture. Laudable though its objectives are, 
it has failed to make an impact since its launch, and its audience figures 
have remained low. In February 2009, its ex-director Esteban Trapiello 
argued that it had been undermined by poor, inexperienced management, 
dubious practices in the contracting of programs and a low level of technical 
quality. Today it still a long way from establishing itself as a significant 
public broadcaster, independent of government pressure, and with original 
and appealing programming. 

Based on the LOT and the Ley Resorte, the government was in its 
legal rights to refuse to renew RCTV’s license. It can convincingly be 
argued that the conduct of the channel in 2002 and 2003, by inciting 
disobedience to the law and threatening state security, constituted a major 
violation of legislation, and the government has the discretion to decide 
whether or not to permit a license to broadcast under such circumstances. 
However, the key role of governmental discretion obviously highlights 
the question as to how the laws are to be understood, and the terms 



42❙ AJLAS Vol. 25 No. 2

used in the new media legislation are often very vague and open to 
wide and differing interpretation. Article 28 of the Ley Resorte, for example, 
refers to the prohibition of messages that inciten o promuevan el odio y la 
intolerancia (incite hatred and intolerance) and fomenten zozobra en la ciudadanía 
o alteren el orden público (foment anxiety amongst citizens or disturb public 
order). One recent controversial example of the application of these laws 
occurred in August 2010, when the newspapers El Nacional and Tal Cual 
published photographs of corpses in the main Caracas mortuary, to highlight 
the consequence of the rising rates of violent crime in the city. The 
papers were heavily fined and prohibited from publishing similar images 
on the grounds that such material was likely to be psychologically disturbing 
to children. It brought accusations from many journalists that censorship 
was being imposed to silence the legitimate criticism of government 
performance produced by investigative journalism.

Imprecision of language and terminology was also a major problem 
identified with the proposed ‘Special Law against Media Crimes’, presented 
to the National Assembly by Attorney General, Luisa Ortega Díaz, in 
July 2009. It sought to take media regulation to a new level, justified, 
she claimed, by the need to combat continued abuses of media power. 
In fact, it was a draconian piece of legislation. It proposed mandatory 
prison sentences of 2 to 4 years for crimes such as ‘actions or omissions 
that undermine the right to appropriate, true and impartial information, 
that undermine social peace, the security and independence of the nation, 
public order […] public mental or moral health’, and the generation of 
‘false news’, and manipulation of news, ‘generating false perceptions of 
facts’. Given the heavy penalties for extremely nebulous violations, it 
is not surprising that objections to the proposed law came from many 
quarters, such as the United Nations Human Rights Council, that expressed 
concern that it was so open to abuse that it could easily be used for 
the purposes of political intimidation. In fact, amongst the objectors were 
a significant number of pro-Chávez politicians, and in the end discussion 
of the proposal in the Assembly was postponed, effectively sending it 
back to be reconsidered. That indicates that there are checks operating 
on the formulation of media legislation, though some critics felt further 
attempts at stricter regulation involving heavier sanctions were still inevitable 
(Lucien 2011, 56). Above all, the case highlights the complexity and 
controversy involved in constructing legislation that regulates effectively 
in order to ensure responsibility from media concerns, without repressing 
dissenting opinion. 

Meanwhile, the Chávez government has made it clear that it will not 



The Chávez Government and the Battle Over the Media in Venezuela ❙43

hesitate to use the existing laws to revoke the licenses of other broadcasters 
if needs be. Also in 2009, it announced the closure of 34 radio stations 
deemed to be operating illegally. Protests took place in the streets of 
Caracas, and for the opposition it was yet another step in the steady 
closure of spaces for free speech. Chávez responded that the government 
was simply applying the law, ensuring that radio stations fulfilled the 
required regulations, but that it was also part of his commitment to 
democratize the media, for the frequencies of the closed broadcasters 
would be handed over to new community radio stations. 

Despite the political polarization in Venezuela and the fierce enmity 
between the pro- and anti-Chávez camps, there has been no real evidence 
of direct media censorship during the Chávez period. This is in marked 
contrast to the blatant censorship imposed at times by previous, so-called 
liberal regimes of earlier decades, such that of President Betancourt in 
the 1960s and of Carlos Andrés Pérez in the early 1990s. History is 
frequently pushed aside by those who criticize Chávez’s policies towards 
the media. Political debate is open and vibrant in Venezuela today, and 
much of the commercial media is still strident in its attacks on the regime, 
and particularly on Chávez himself. Nonetheless, many aspects of the 
government’s media policy can certainly be criticized for undermining 
free expression. Gregory Wilpert, generally sympathetic to the aims of 
the Bolivarian Revolution, acknowledges that some government legislation 
and the penalties attached to them are ‘not good for civil liberties’, precisely 
because their vagueness makes them potentially applicable to a wide variety 
of situations, and that their existence indicates that some in the pro-Chávez 
coalition have authoritarian instincts (2007, 202-203). In addition, the 
obligation of all television channels to transmit Presidential broadcasts 
when required has been abused, with, according to figures cited on television 
by the opposition politician and journalist, Teodoro Petkoff, 2125 such 
broadcasts being made by Chávez between 1999 and 2010, not including 
the President’s weekly talk show, Aló Presidente, shown on state television 
and radio stations every Sunday (Teodoro Petkoff, ‘Con Teodoro’, 
Globovisión, May 1st 2011). Chávez’s inflammatory speeches against the 
opposition media and reporters working for them have certainly heightened 
tension, and have arguably served to provoke attacks on journalists and 
media offices by his supporters. It is also true that governmental hostility 
to that media can easily create an atmosphere of intimidation and threat 
which, through indirect pressure or self-censorship, stifles legitimate 
criticism. Lucien discusses these indirect pressures, referring to them as 
‘mecanismos más sutiles y certeros que una metralla o una paliza […]’ 



44❙ AJLAS Vol. 25 No. 2

(‘mechanisms that are more subtle and deadly than the fire of weapons 
or a beating’), and gives examples of programs that have been taken 
off air and journalists who have had to leave their jobs as a result (2011, 
117-126). All such cases give cause for serious concern, and must be 
brought to public attention, but critics of the government often conveniently 
forget the context in which the problems facing the Venezuelan media 
have arisen. Their abandonment of their social role, ceasing to provide 
accurate information and a space for open debate in order to become 
an anti-government political force and serve the political interests of certain 
social groups, made radical government action inevitable. 

STATE-CONTROLLED MEDIA

Arguably, the most significant consequence of this conflict between 
government and media has been the proliferation of alternative media – newspapers, radio and television offering opposing aims and perspectives, 
and sharply contrasting organizational structures, to the mainstream 
commercial media. Most have been stimulated by the government, through 
the provision of financial and legal support, with the clear aim of 
counterbalancing anti-Chávez news reporting and campaigning. Very soon 
after taking power the Chávez regime recognised the need to create its 
own channels of public communication in order to combat the hostile 
private media, and it made several attempts to establish its own newspapers. 
None were successful. The most notable example, El Correo del Presidente, 
launched by the government’s Central Office of Information in July 1999, 
just 5 months after Chávez’s inauguration as President, lasted less than 
a year. As with other attempts, its low circulation made it unviable. Alejandro 
Botía (2007, 256) argues that, at that time, with the mainstream media 
still enjoying a high degree of trust and prestige, there was a very limited 
readership for a paper exclusively dedicated to promoting government 
policies and discrediting their opponents. That situation changed 
dramatically after 2002, when a combination of the private media’s rapid 
decline in credibility and significantly increased support from the government 
opened up new spaces and opportunities for alternative media outlets. 
Some of those, notably community radio stations, were already active 
before Chávez took power, but they existed precariously, without legal 
status, and so operated clandestinely. The Chávez government expressed 
willingness to legalize them and find ways of supporting them, whilst 
encouraging new similar stations. Government legislation, like the previously 



The Chávez Government and the Battle Over the Media in Venezuela ❙45

mentioned Organic Telecommunications Law of 2000, recognizes the 
legal status of private, state and community media, and clarifies the criteria 
that has to be met by a community broadcaster in order to be given 
formal authorization as such.

The government’s opponents tend to view all these alternative media 
outlets in the same terms, as government aligned and mostly government 
controlled, with millions of dollars of state funds thereby being used 
to create propaganda tools. Lucien, for example, writing in 2011, asserts 
that by then the Chávez regime directly controlled 348 radio stations, 
243 community radio broadcasters, 6 television stations and numerous 
newspapers as well as digital media, that provide it with a communicational 
network of vast scope (2011, 168). It is undeniable that the government 
has gone to considerable lengths to create its own media. Its television 
channels, such as Venezolana de Televisión, VIVE TV and ANTV, and 
its radio stations, clearly serve to promote the government’s agenda, and 
allow no significant space for opposition voices, which, government 
supporters argue, are already well provided for by private broadcasters. 
However, how effective these state channels are as instruments of 
government propaganda is debatable, given that the audience figures of 
most of them are relatively low.

The most significant government initiate as far as television has been 
concerned has certainly been the launch in 2005 of the international channel, 
TeleSUR, funded principally by Venezuela but with contributions from 
a handful of other Latin American countries. It aims to provide an alternative 
to other satellite channels, such as CNN, with distinctive regional insight 
into Latin American social movements and political developments, and 
a different perspective on international events. Its coverage is clearly 
orientated by the socialist ideology that underpins chavismo, and for critics 
it represents an attempt by Chávez to further propagate his agenda on 
the world stage. James Painter, who has undertaken detailed content analysis 
of TeleSUR, argues that its programming breaks from the cruder, old-style 
propaganda evident on other state channels, where long political speeches 
and reverential treatment of favored political leaders and their agendas 
are typical. Not orientated by commercial criteria, TeleSUR discusses issues 
and events rarely covered in other media, avoiding sensationalism and 
distorted reporting. However, Painter concludes that it is still a state-funded 
channel that serves as an instrument of Chavista ideology and policies, 
and as such it does not provide critical, independent news coverage that 
holds government to account, nor deepens democratic debate by airing 
a diversity of opinion (52-54). Like the channel TVes mentioned previously, 



46❙ AJLAS Vol. 25 No. 2

it does not fulfill a public service remit, although independence from 
direct government interference has been a stated objective of both. 

It has to be said that the same lack of space for real political debate 
is evident in most of the pro-Chávez print media that has emerged in 
recent years. The best known such newspaper is Vea, launched in 2003 
by a group of political activists determined to create a paper to explain 
and support the government’s aims. It clearly fulfilled a need, for it quickly 
managed to attract a wide readership. It then secured its position by 
gaining significant state support through government publicity and 
announcements, the revenue from which is vital for the survival of most 
of this pro-government media. Another notable case is Ciudad Caracas, 
a free newspaper established in 2009 and distributed throughout Caracas, 
funded by the pro-Chávez city mayor. Community organizations send 
in articles on issues that affect them, sometimes complaining about local 
conditions and unresolved problems, but no criticism of the government’s 
overall agenda or performance is included. In short, these pro-Chávez 
broadcasters and newspapers succeed in counterbalancing the information 
and reporting emanating from the hostile private media, but contribute 
little to the furthering of democracy and pluralism in the Venezuelan 
media. 

ALTERNATIVE, COMMUNITY-BASED MEDIA 
AND SOCIAL MEDIA

There are, however, other alternative media outlets that offer real potential 
in that regard. Venezuela’s proliferating alternative media cannot be treated 
as a homogenous block, as some critics suggest, for they consist of different 
initiatives, some emerging from grass roots activism, and they vary in 
organization, aims and methods of operation. Herrera (2008, 29) claims 
that by 2005 there were over 1,000 alternative newspapers of varied 
description being published in Venezuela, and CONATEL, the National 
Telecommunications Commission that regulates broadcasting, had received 
1,572 applications to establish alternative broadcasting stations, and it 
is unrealistic to dismiss all such initiatives as nothing more than vehicles 
of government propaganda. For some, independence is certainly a major 
priority.

One of the Chávez regime’s major objectives since taking power has 
been to develop the mechanisms necessary to create a ‘participatory 
democracy’ in Venezuela. Chávez had long been scathing in his 



The Chávez Government and the Battle Over the Media in Venezuela ❙47

condemnation of the failings of the old Punto Fijo political system. Although 
it provided Venezuela with a stable democracy for many years, it was 
highly centralized, rigid and pervaded by corruption. Most significant for 
Chávez, it essentially served the interests of Venezuela’s wealthiest classes, 
and was increasingly unable to respond to the needs of the ever-larger 
disadvantaged social sectors. Chávez declared that the new political system 
to be established by his government would be a ‘participatory and 
protagonistic democracy’ (Wilpert 2007, 54), characterized by the active 
involvement of all citizens in political, social and cultural processes, beginning 
with newly formed grassroots organizations, so as to not only change 
the quality of their own lives, but also to contribute directly to the formulation 
of government policy. It is in accordance with that aim of widespread 
citizen participation that the legal framework for the creation of grass 
roots media has been established. Many community organizations have 
taken advantage, and have produced their own media outlets, and despite 
contradictions and limitations, the process has produced some positive 
results. 

‘Alternative’ and ‘community media’ are loose terms open to widely 
differing interpretations, but media theorist Chris Atton (2002) emphasizes 
fundamental constitutive elements that permit a basic definition with 
‘inclusion’ and ‘participation’ at its core. Its prime objective, he argues, 
must be to democratize communication by involving sectors of the 
population that are generally excluded from media production. It must 
be a citizen controlled activity, organized collectively and run on a 
non-commercial basis, which serves as an alternative to both corporate 
and state-run media, and offers different perspectives and values to those. 
For Atton, the process involved in creating alternative media is of equal 
importance to the content produced. The collaborative work it necessitates 
brings together members of often marginalized communities to create 
a public forum for the debate and articulation of their needs and concerns. 
If a significant percentage of Venezuela’s alternative media have sacrificed 
independence, through reliance on government subsidies or the involvement 
of government activists, and so made their claim to be ‘community media’ 
questionable, some, mainly radio stations, have largely retained their 
independent, community character, and fulfill the basic criteria established 
by Atton.

Sujatha Fernandes (2005) has studied examples of community radio 
such as Radio Perola and Radio Negro Primero, both founded before Chávez 
took power and operating from working class districts of Caracas, and 
has examined how such stations have created spaces for voices and local 



48❙ AJLAS Vol. 25 No. 2

issues marginalized by other media. CONATEL has set down strict and 
complex regulations that have to be met by community broadcasters 
seeking legal status, making the process long and difficult, and at times 
generating tension between government and community activists. Through 
their organization, ANMCLA (the National Association of Alternative 
and Community Media), community media representatives have challenged 
the government’s requirements and have presented alternative criteria as 
the basis for legal recognition. Authorization can bring the station 
government support for equipment, and payment for broadcasting state 
publicity, but Fernandes’ research indicates that community radio activists 
are aware of the benefits of being financially self-sustaining, and that 
support from local shops and small businesses in the neighborhood can 
make that aim achievable. 

Radical social movements in different parts of the world have often 
led to an upsurge in alternative media activity, and given that most such 
media outlets in Venezuela have emerged from the poorer, previously 
marginalized communities, it is not surprising that they tend to broadly 
identify with Chávez’s program of social and political change. However, 
the media activists involved clearly see autonomy from the state as a 
major goal, and prioritizing community interests can lead them to challenge 
government policies (Fernandes 2005, 3). These community media projects 
provide real hope for advances in the democratization of the Venezuelan 
media in the immediate future. Through them the potential for citizens 
to move from passive consumers of the media to media creators is being 
developed. In accordance with the demands of the Organic Telecommunications 
Law, community broadcasters train local residents to produce programs 
and familiarize themselves with the necessary technology, challenging the 
notion of media production as a highly specialized, professional activity. 
Another article of the same law stipulates that a community broadcaster 
must produce a minimum of 70% of its programming from within the 
community itself. A striking example of this type of organization is Catia 
TVe, the best known of the community television stations now operating, 
based in a working class neighborhood in the west of Caracas. In 2001, 
it became the first such channel to receive legal recognition from the 
Chávez government, though its origins lie in a series of earlier grassroots 
political and cultural activities, including political meetings, musical events, 
a film club and the production of videos on local issues. Before the 
election of the Chávez government, such community organization was 
frequently viewed with suspicion by authorities, leading to harassment 
and threats. The station is now secure, and, controlled and operated by 



The Chávez Government and the Battle Over the Media in Venezuela ❙49

community residents, it emphasizes its independence, arguing that it will 
support the Bolivarian Revolution as long as its aims and values coincide 
with the needs of that community (Catia TVe collective 2006, 4). Such 
alternative outlets, free from both commercial imperatives and state control, 
can provide the community the opportunity to voice opinions, problems 
and aspirations excluded from other media. It is true that the position 
of many of them remains precarious, continuously subject to economic 
and political pressures. Arising in response to the structural inequalities 
within Venezuelan society, those same inequalities threaten to impose 
limitations upon them. They nonetheless represent one of the most striking 
examples of community empowerment in Venezuela today, with the capacity 
to challenge both state and corporate media power. 

In the longer term, rapidly developing social media driven by the internet 
offer other possibilities for new modes of communication beyond the 
centralized forms of the established media. For some media theorists, 
social networking sites, blogs and websites signify a ‘[…] transition from 
communication based on center-to-periphery messages, to one that is 
based on peer-to-peer messages, which is having a profound impact on 
consciousness and on social institutions’ (Wilpert 2007, 262). The development 
of social media in Venezuela is still at a relatively early stage, but, not 
surprisingly, it has become the site of the same antagonisms evident in 
other media. In 2010, the government announced reforms to both the 
LOT and the Ley Resorte that extend the scope of the regulations they 
embody to cover offences committed via the internet. Whilst for the 
government’s critics this demonstrates the regime’s determination to 
‘criminalize free and independent opinion’ (Lucien 2011, 192), its supporters 
argue that the legal reforms simply bring Venezuela into line with many 
other governments, including the U.S., that in one way or another seek 
to regulate internet content (Golinger 2010, 1). Numerous pro and 
anti-Chávez elements are now using the facilities of the internet to promote 
their causes. Meanwhile, the government has announced that it will dedicate 
significant resources to increase the number of internet users, creating 
free, community based cyber-centers, some of them mobile, and expanding 
the provision of internet training. The stated aim of the policy is to 
empower citizens to enter the world of cyber space, and transfer the 
management of cyber-centers to communities themselves, so that they 
can decide how they can best use the new facilities (Golinger 2010, 2). 
As Gregory Wilpert argues, although the internet can always be used 
to perpetuate ‘hierarchical, center-to-periphery’ communication, when 
combined with the participatory consciousness stimulated by the Bolivarian 



50❙ AJLAS Vol. 25 No. 2

Revolution, such peer-to-peer technology could play a vital role in 
democratizing communication and widening debate and decision making 
(Wilpert 2007, 262). Exactly how use of social media develops in Venezuela, 
and whether it fulfills the potential outlined above, is likely to be the 
most important topic to occupy the attention of the country’s media 
specialists over the coming years. 

CONCLUSIONS

The case of Venezuela over the past 12 years highlights in dramatic 
form the dangers posed by the power of the corporate media in Latin 
America. Those who accuse Chávez of repressing freedom of expression 
take as their starting point the authoritarian tendencies they detect within 
his government, which they claim has led it to consolidate its power 
by devising strategies to muzzle the opposition media whilst massively 
expanding media outlets of its own. However, they pay scant attention 
to the context for that government action, and the role of the commercial 
media, the interests and values they have advanced, and how they have 
abused the immense power they have acquired. Events in Venezuela starkly 
demonstrate how democracy and free expression in the media can be 
limited by private capital, not just by government. The elite that controls 
the Venezuelan media has used it as a political instrument to further 
its own ends. In doing so, the media concerned have blatantly abandoned 
their fundamental responsibility to provide accurate information on events 
and to represent diverse opinion, so as to assist the public to form their 
own judgment of issues. 

Faced with the undemocratic conduct of that media, the government’s 
tightening of regulations and expansion of alternative media has been 
a logical response. However, given the ongoing political tensions in 
Venezuela, there is a real danger that the new regulations are used to 
undermine civil liberties, whilst a notable result of the creation of alternative 
media has been a significant increase in state controlled outlets which 
largely serve to explain and promote government policy. As stated earlier, 
little real advance has been made in developing public service media, 
dedicated primarily to high quality, balanced and informative reporting, 
and providing all sectors of the population access to the maximum diversity 
of news, viewpoints, debate and educational and cultural material. 
Polarization has undermined the capacity of the media to function as 
‘[…] an open arena of argument and debate, a public sphere in which 



The Chávez Government and the Battle Over the Media in Venezuela ❙51

different interests are negotiated and in which democratic pressure is 
exerted on government through the formation and expression of public 
opinion’ (Curran and Seaton 1992, 356). Caught between the contending 
interests of corporate and state-owned media, many journalists express 
frustration at what they see as the decline in respect for their profession, 
which, for a large section of the Venezuelan public, has been placed 
at the service of different political interests, and so been compromised. 
Conditions have undoubtedly become difficult for independent, non-partisan 
journalism.

There are some notable contradictions within the Bolivarian Revolution 
that threaten to impede the realization of its aims. One of them, highlighted 
by Wilpert (2007, 202-203), is that advances in the creation of participatory, 
bottom-up political processes, a central objective of the Bolivarian 
Revolution, are undermined by Chávez’s own top-down style of government, 
where too often orders are given without due consultation, and the 
unwillingness to accept questions or criticism hinders readjustments to 
policies and the correction of mistakes. Inefficiency frequently results, 
impeding the effective implementation of policy. It is not a government 
favorably disposed towards dialogue with those of dissenting opinion, 
and that is compounded by the authoritarian tendencies detectable in 
some of the laws it has passed, not least those relating to the media 
previously discussed. However, the popular participation stimulated by 
the government, with a preeminent role played by grassroots organizations, 
has nonetheless transformed many areas of national life. The rapid expansion 
of community and social media outlets has been part of that process, 
and despite the limitations and contradictions they face, it is they that 
carry most potential for genuine democratization of the production and 
exchange of information in Venezuela.



52❙ AJLAS Vol. 25 No. 2

REFERENCES

Atton, Chris(2002), Alternative Media, London: Sage.
Botía, Alejandro(2007), Auge y crisis del cuarto poder: La prensa en democracia, Caracas: 

Debate.
Britto García, Luis(2004), Venezuela: Investigación de unos medios por encima de toda 

Sospecha, Caracas: Fondo Editorial Question.
Cannon, Barry(2009), Hugo Chávez and the Bolivarian Revolution: Populism and 

Democracy in a Globalised Age, Manchester: Manchester University Press.
Catia TVe Collective(2006), “Catia TVe, Television From, By and For the People,” 

Venezuelanalysis, http://venezuelanalysis.com/analysis/1843
Couldry, Nick(2001), “Mediation and the Alternative Media or Reimagining the 

Centre of Media and Communication Studies,” Paper presented to the ICA 
preconference ‘Our media, not theirs’, The American University, 
Washington D.C.

Curran, James and Jean Seaton(1992), Power without Responsibility: The Press and 
Broadcasting in Britain, London: Routledge.

Díaz Rangel, Eleazar(2007), La prensa venezolana en el siglo XX, Caracas: Ediciones B.
Fernandes, Sujatha(2005), “The Growing Movement of Community Radio in 

Venezuela,” Znet, www.zcommunications.org
Golinger, Eva(2004), “A Case Study of Media Concentration and Power in 

Venezuela,” Venezuelanalysis, http://venezuelanalysis.com/analysis/71
______(2010), “Internet Revolution in Venezuela,” Venezuelanalysis, http:// 

venezuelana.lysis.com/analysis/5221
Granier, Marcel(2007), “Remote Control,” Opinador Texts, http://opinadortexts. 

blogspot.com/2007/
Herrera, Earle(2008), Estravíos de los medios, Colección Textos Legislativos, Caracas: 

Ministerio del Poder Popular para la Comunicación y la Información.
Lichtenberg, Judith(2004), “Foundations and Limits of Freedom of the Press,” 

in Denis McQuail(ed.), McQuail’s Reader in Mass Communication Theory, 
London: Sage, pp.172-182.

Lucien, Oscar(2011), Cerco rojo a la libertad de expression, Caracas: La hoja del norte.
McChesney, Robert(1999), Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in 

Dubious Times, Urbana and Chicago: University of Illinois Press. 
McQuail, Denis(2000), McQuail’s Mass Communication Theory, London: Sage.
Painter, James(2007), The Boom in Counter-Hegemonic News Channels: A Case Study 

Of Telesur, Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford: University 
of Oxford.

Reporters Without Borders(2003), “Venezuela: Caught Between an Authoritarian 
President and an Intolerant Media,” http://www.unhcr.org/refworld/ 
docid/47fcdc365.html

Waisbord, Silvio(2002), “Grandes gigantes: Media Concentration in Latin 
America,” Open Democracy, http://www.opendemocracy.net/media- 



The Chávez Government and the Battle Over the Media in Venezuela ❙53

globalmediaownership/article_64.jsp
Weisbrot, Mark(2008), “The Many Sides of Venezuelan Media,” (2008.09.01), 

Venezuelanalysis.com 
______(2009), “Free Press? Venezuela Beats the U.S.,” The Guardian, (2009.04.08).
Wilpert, Gregory(2007), Changing Venezuela by Taking Power; The History and Politics 

of the Chávez Government, London: Verso.

Article Received: 2012. 03. 19
Accepted: 2012. 04. 18


